Tussen de woningen en werkplekken op de Loskade staan vrolijke pipowagens die worden verhuurd als werkplekken en ateliers. In de Hut zit een klein kantoor waar het altijd een beetje gonst van ideeën. Hier werken Herre en Siemen, twee jonge ondernemers die het voor elkaar krijgen om hun geld te verdienen met creativiteit en avonturen.
Ze zijn beiden twintig en kennen elkaar sinds de middelbare school. Het bedrijf Worthsharing.tv is oorspronkelijk begonnen bij Herre, en zijn Tiktokaccount metdetandemnaarmarokko. Dat begon als een grap. Herre en een vriend van hem, Jesper, prikten een datum waarop ze zouden vertrekken, beiden ervan overtuigd dat de ander zich voor die tijd wel terug zou trekken. Dat gebeurde niet. “Een week van tevoren haalden we de goedkoopste tandem van Marktplaats en zijn gaan rijden,” vertelt hij. “Onderweg maakten we filmpjes die we op Tiktok plaatsten. In het begin was het vooral lol maken, maar op een gegeven moment konden we er ook geld mee verdienen.”
Siemen studeert commerciële economie aan de Hanzehogeschool. Tijdens zijn studie merkte hij dat hij vrije tijd overhield. Naast veel te werken besloot hij dat ook een nieuwe skill wilde leren. “Ik vroeg aan Herre of ik een keer mocht meekijken met het editen van video’s,” zegt hij. “Dat begon als iets kleins, maar groeide langzaam uit tot een samenwerking.” Inmiddels werken ze samen aan meerdere projecten.
Hun pipowagen op de Loskade is klein, maar voelt als een creatieve hub. “We wilden een plek waar we konden focussen, maar ook lol kunnen hebben.” zegt Herre. “Toen we hier kwamen kijken, moesten we gewoon keihard lachen. Het was zó’n gekke plek, dat we dachten: dit is perfect.” Ze wonen ook in Groningen. “Voor nu is het ideaal,” zegt Siemen.
Toch is het verblijf tijdelijk, want een pipowagen is al snel te klein als je bedrijf meegaat in de vaart der volkeren. “We zitten hier nog tot eind september,” zegt Herre. “Daarna verhuizen we waarschijnlijk naar een andere locatie.”
Hun nieuwste project is ambitieus: een recruitmentplatform voor jongeren die in het buitenland willen werken. “We richten ons eerst op seizoenswerk en tussenjaarbanen,” legt Siemen uit. “Maar uiteindelijk willen we ook iets betekenen voor hoger opgeleide jongeren met specifieke skills.” Ze willen het anders doen dan bestaande platforms. “Er zijn wel concurrenten,” zegt Herre, “maar niemand kent ze. Wij willen iets maken dat echt aanspreekt, dat zichtbaar is, dat leeft.”
Hun kracht zit in hun bereik. Herre heeft inmiddels een flink online publiek opgebouwd. “We willen zelf ook op avontuur,” aldus Siemen. “Video’s maken op locatie, bedrijven promoten, jongeren inspireren.” Het idee is simpel: waarom zou je reclame maken voor anderen, als je ook je eigen bedrijf kunt promoten met dezelfde creativiteit?
Wat de toekomst voor ze in petto heeft? Over vijf jaar hopen ze aan de top te staan van hun markt. Of, zoals Herre het zegt: “Als we dan nog steeds met z’n tweeën in een pipowagen zitten dan is het plan niet gelukt.” Maar voorlopig zijn ze vooral bezig met bedenken, proberen, en plezier maken. En dat past precies bij de Loskade, een plek die voortdurend in beweging is met volop ruimte voor experimenteren en ontwikkeling.